Foto:Malin Liljeholm
fredag 18 oktober kl 10:07

Jaktvårdskomsulenten informerar om avskjutning, älgobs och slaktvikter i Kalmar län inför helgens jakt

Fredag den 18 oktober 2024, och vi står inför andra helgen på älgjakten. För många jaktlag är det inledningen på årets älgjakt och några områden väntar med start till på måndag den 21e. För att ge er bästa förutsättningar att fatta rätt jaktliga beslut under jakten, fortsätter jag att skicka er uppföljning av älgobsen med några dagars mellanrum.

Foto: Sirpa Ukura Mostphotos

Jag vill att ni hjälper till genom att registrera er älgobs samma dag som ni har jagat. Det gör att de resultat jag kan presentera för er blir så bra som möjligt. Älgobsen registreras i Viltdata.
Inledningsvis kommer resultaten att vara på länsnivå. Det eftersom antalet timmar fortfarande är lågt. När timantalet motiverar kan kommande rapporter eventuellt inkludera ÄFOn. Att antalet timmar är lågt innebär också att vi har en större felmarginal. Men allt eftersom ni rapporterar in er älgobs blir resultaten bättre och bättre.

Avskjutning och slaktvikt
Avskjutningsmässigt har vi en inledning med ett högt uttag på tjur (137 st), här behöver vi bromsa uttaget för att komma i kapp med både hondjur och kalv (90 st hondjur). Uttaget av tjur är just nu 60% av de vuxna älgarna.
Lika så avskjutningen av kalv (163 st) haltar men då åt andra hållet. När nu jakten efter kalv ska styra uttaget av vuxna älgar kan vi inte ha en kalvandel på 42% av fällda älgar (totalt 390 älgar). Viktigt att låta jakten på kalv styra uttaget av vuxna. Andelen kalv måste då ligga klart över 50%. Rekommendationen för att få en älgstam av hög kvalitet är att skjuta minst 60% älgkalv, dit är det en bit kvar.
Se nu till att justera till er avskjutning, säsongen är lång, det finns gott om tid.

Vikten på fällda tjurkalvar är så här lång 53 kg och kvigkalvarna har vägt 53,7 kg (113 vägda kalvar). Tjurarna har i genomsnitt vägt 188 kg (73 tjurar) och hondjuren 139 kg (53 hondjur).
Att följa vikten på fällda älgar är viktigt för att se förändringar i vårt uttag. Till idag har 239 älgar registrerats som vägda i viltdata av 390 fällda. Det är bara 6 av 10 älgar där vikten registrerats. Jag vill skicka med en uppmaning att ni registrerar vikterna. Nu vägs många älgar i samband med att man styckar så jag hoppas att det registreras ytterligare vikter framöver.

Tjur. Det är vanligt att man överskjuter tjur. Att frångå den plan man har för att nå målet med tjurandelen i älgstammen och älgobsen motverkar möjligheterna att lyckas med målsättningen. Var restriktiv med tjurarna och fäll de tjurar som är små och sämre i första hand.

Hondjur. Det är viktigt att de hondjur som blir kvar efter jakten är av den större modellen. Det innebär att man ska vara rädd om de produktiva hondjuren, alltså de med kalv. Lägg jakttrycket på små kor och kvigor. Det leder på sikt till större kor som får större kalvar.

Kalv. Håll jakten på kalv uppe från första dagen. Låt uttaget av kalv styra uttaget av vuxna älgar. Finns det inga kalvar kan man inte skjuta vuxna heller. Sträva efter att skjuta små kalvar i första hand. En liten kalv kommer bli en liten vuxen.

I dokumentet här kan ni läsa mer detaljerad information:Älgobs 2024-10-18.pdf

Lycka till i skogen,
Jaktvårdskonsulent Fredrik Zethraeus och Styrelsen Jägareförbundet Kalmar län.

Senast uppdaterad den 18 okt