Foto: Privat
tisdag 09 juli kl 16:54

JAQT Kalmar län och Studiefrämjandet höll hagelskyttehelg på Helgesbo kursgård

5 till 7 juli höll JAQT Kalmar län och Studiefrämjandet en hagelskyttehelg för tjejer på Helgesbo Kursgård utanför Ålem i Småland. Med tillgång till Helgesbo jaktskyttebanas anläggning med både skeet, trap och jaktstig samt Skyttevagnen Bettan så fanns det att göra för de 24 anmälda tjejerna.

Martina och Christina lägger upp strategi! Foto:Erica Lindquist

Fredagen inleddes med incheckning på kursgården och samling med vickning runt klockan 19:00, efter detta samkades alla tillsammans med Jägareförbundet Kalmar läns länsskytteinstruktörer Johan Åberg och Kim Lorentzon i aulan för kolvanpassning, säkerhetsgenomgång och planering, det blev en sen kväll!
 K&J korr.jpg

Upp med frukost klockan 07:30 och uppställning på Helgesbo jaktskyttebana klockan 08:30 för indelning i grupper och vidare ut stationerna som bestod av trap, jaktstigsmål och compaksporting på skottkärran Bettan.
blaser ny korr.jpg
Det blev både fika och lunch med hemmagjorda hamburgare i fält och både funktionärer och deltagare var hungriga efter intensivt skytte och Jack och Ann-Sofie på Helgesbo kursgård gjorde ingen besviken med maten!
lunch korr.jpg

Kenga Karlsson från Högsby jaktvårdskrets hade tillverkat Möllkyspel till alla detagare och dessa delades ut tillsammans med en liten goodiebag från Jägareförbundet, Jaqt Kalmar län och Studiefrämjandet, mycket uppskattat! Även kursgården fick ett gäng spel.
goodie b ny korr.jpg

Skyttet avslutades runt 18:00 för hopp och lek fram till middagen vid 19:30, det var god stämning och alla var proppfulla med nya insikter och erfarenheter, många glada skratt runt borden och det fortsatte ut i kvällen när alla drog sig tillbaks till sina boenden.
 sara ny korr.jpg

Dag två sköts det på skeet och trap banan samt på skyttevagnen. Det märktes att många fått bra instruktioner och en hel del aha-upplevelser och skyttet satt på alla på ett helt annat sätt än dagen innan, sjävförtroendet var det inget fel på dag två och duvorna hängde som moln i luften! Söndagen bjöd även den på fika och glada hejarop och strålande solsken över skjutbanan i Helgesbo.
skytt ny korr.jpg

Vi skiljdes åt efter en sen lunch vid 14-tiden och alla begav sig hemmåt med många nya kunskaper i bagaget. Förhoppningsvis blir det repris till nästa år och alla 24 tjejerna ville ha första tjing på de platserna, det måste väl ändå vara ett gott betyg! jsk ny korr.jpg

Tack alla fantastiskt trevliga tjejer som kom! Stort tack till Jack och Ann-Sofie på Helgesbo kursgård för toppen service. Jättetack även till Helgesbo jaktskyttebana som lånat ut sin fina anläggning! Sist men absolut inte minst, tack till alla funktionärer! Länsinstruktörerna Johan Åberg och Kim Lorentzon, Sara Nordangård instruktör inlånad från Jönköping, Kenga och Oscar från Högsky jaktskytteklubb och Sonja och Roger Gustafsson från Ankarsrums jaktskytteklubb, utan er hade det inte gått!

Kanske ses vi nästa år på JAQT Hagelbrak 2025?

Alla ny korr.jpg

Senast uppdaterad den 09 juli