Foto: Privat
onsdag 10 april kl 17:58

Minnesord över en mycket saknad förtroendevald -Germund Eriksson

Germund Eriksson har lämnat oss i sorg och saknad.

Germund en välkänd person, älskad make, pappa, bror och kär vän, avled mycket tragiskt i samband med skogsarbete i egen skog, 69 år gammal.
Flitig som en myra, är ett uttryck som verkligen stämmer in på Germund. Han hade många intressen som han ägnade sin tid till, förutom familjen och gården.

För oss är det genom Germunds intresse för jakten vi känner honom bäst, men även för den genuine vän han var. I Jägareförbundet Kalmar län har Germund varit engagerad i styrelsen sedan 2003. För arbetet i styrelsen hade han en god förmåga att analysera, lyfta blicken och se lösningar och snabbt föreslå konkreta idéer. När det sedan gällde att jobba och ta i var Germund en given deltagare.

Vissa områden inom jakten och Jägareförbundet låg Germund särskilt varmt om hjärtat. Otaliga är de eftersök av trafikskadat vilt som Germund i ur och skur i mörker och kyla har genomfört för att förkorta viltets lidande. Han såg till att hundarna var mycket vältränade för uppdragen, men gjorde ej heller avkall på egen förmåga till skytte genom ständig träning. Som länsansvarig för NVR (Nationella viltolycksrådet) såg Germund till att det i varje jaktvårdskrets fanns den kompetens och hundar som krävs för uppdragen. Eftersök på rovdjur var en specialitet för Germund och hans hundar, där han gärna delade med sig av sina kunskaper till andra hundägare i hela landet.

Genom egen uppfödning av kron- och dovhjort på gården Stora Glosebo var Germund väldigt insatt i djursjukdomar vilket kom till nytta i uppdragen som viltprovtagare och älgkasserare åt bland annat SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) men även Länsstyrelsen och Polisen.

Med sin breda kompetens om jakt och pedagogiska förmåga att lära ut så var Germund en mycket omtyckt kursledare för nya jägare som gått kursen för jägarexamen. Otaliga är de elever som blivit jägare genom åren. Hans motto var, att alla eleverna skulle klara examen. Utöver kursplanen tog han med eleverna ut på praktiska övningar. För en tid sedan bjöd Germund in alla jägarskolor i södra länet till en sådan dag på egna gården. Då fick eleverna delta i omhändertagandet av vilt efter skottet, lära sig säker vapenhantering mm. Dagen efter Germunds bortgång var planerad till en jaktdag efter skarv, då eleverna tidigt på morgonen nåddes av budskapet som togs emot med stor bestörtning och sorg.

Förutom hans engagemang för jakt och Jägareförbundet fanns det tid över för andra intressen. Det som särskilt utmärkte vår vän var hans sätt att framhålla det positiva, se möjligheter. Att bry sig om sina vänner särskilt vid motgångar var det givet. Hans utstrålning var underbar.
Kanske är det så som någon tidigare har sagt, att en jägare dör inte, han går bara längre in i skogen.
Hos oss är Germund innerligt varmt och tacksamt bevarad i våra minnen och delar sorgen med nära och kära.

Bill Nelson
Jägareförbundet Kalmar län